dissabte, 30 d’octubre del 2010

Els vampirs tornen al cinema alemany: "Som la nit"

 

Amb l’onada dels vampirs arriba una pel•lícula alemanya que, sent del mateix gènere, pretén ser diferent per adherir-se més a la tradició: Wir sind Die Nacht (Som la nit), de Dennis Gansel.
El cinema alemany torna produir pel•lícules de gènere: aquests dies s’estrena per a Halloween, Wir sind Die Nacht (Som la nit), un film de vampirs amb els actors Nina Hoss i Karoline Herfurth i dirigit per Dennis Gansel, qui es va fer un nom amb els llargmetratges Die Welle (L’onada) i Napola. Gansel És el primer en molt de temps a produir una pel•lícula de vampirs a Alemanya.
La pel•lícula
Berlín de nit. Lena (Karoline Herfurht) és una jove que ha corregut món. És lladra, drogoaddicta i cau en les mans de la policia durant una batuda, Però aconsegueix escapar-se. Poc després s’introdueix en un club elegant. Allí crida l’atenció de Louise, una dona bella i misteriosa, un paper que li cau com a anell al dit a Nina Hoss.
Dennis Gansel ha triat als seus actors per a aconseguir una atmosfera misteriosa i envoltant; la intenció era aconseguir una pel•lícula de vampirs moderna que es distanciés de Crepuscle. “Des de 1996 havia volgut fer una pel•lícula dedicada als vampirs; Sempre tornàvem a intentar finançar-la i fracassàvem", explica, "respecte a aquest nou boom de les pel•lícules de vampirs, puc dir que és una benedicció i una maledicció al mateix temps. Però jo m’ho prenc amb calma perquè, d’una banda, la història és totalment diferent. A qui opini que les pel•lícules de vampirs s’han tornat massa romàntiques, la nostra li agradarà: és més eròtica, més ràpida, té més acció. És un retorn al clàssic d’aquest gènere”.
Per a aquest director de 36 anys, Wir sind Die Nacht representa la targeta de presentació del cinema alemany a nivell internacional. Després que en l’últims anys camerògrafs i experts en efectes especials se’n van anar a treballar a Hollywood – on també els actors germànics tenen cada vegada millor acollida -, Dennis Gansel es va dir que ja era hora de que es fes de nou cinema de terror a Alemanya.
“Nosaltres hem sigut els pares de diversos gèneres: amb Metròpolis vam crear el de ciència-ficció; amb El Golem, el zombi; amb Nosferatu, el primer vampir. Teníem aquesta tradició i la vam exportar al món sencer. Però després va venir la guerra i ens ha costat molt esforç reintegrar-nos”, repassa Gansel. El resultat d’aquest empeny és avui visible i no ha sigut una casualitat que Wir sind Die Nacht fos estrenada en el Festival de Cinema de Ciència-ficció de Sitges, on va guanyar el premi especial del jurat.
Per a Gansel “quasi és una novel•la moderna de viatge, d’herois. Es tracta d’algú que surt del fang, del no-res, i que es nega a entrar a un nou món. Contra la seva voluntat, és mossegada i passa a formar part d’un àmbit en el qual regna l’hedonisme pur, en el que hom es mou amb Ferrari i se surt de compres a la nit. És a dir, en el que es viu a l’abundància. Ella es dóna compte que ha de pagar un preu; és un mite de la història de la humanitat”, respon Gansel.
Fonts diverses.