En les seves pel•lícules El Sant (El Santo), l’Emmascarat de Plata, un dels lluitadors més populars en la història de Mèxic, va derrotar sense problemes a vampirs, dones extraterrestres, l'home llop i a desenes de mafiosos internacionals.
Però ara el personatge s'enfronta una lluita de la qual potser no surti ben lliurat
I és que un film protagonitzat per El Santo el 1968 i on apareixen dones amb els pits descoberts, pretén exhibir-se per primera vegada a Mèxic.
La pel•lícula va estar guardada durant quatre dècades perquè el lluitador, que sempre va fer films de tipus familiar, no va permetre que es difongués.
El fill del Sant, hereu del lluitador i propietari dels drets del personatge, li diu a BBC World que es va oposar per no danyar la imatge del seu pare.
"Sento el deure moral de respectar la voluntat del meu pare, si ell en el seu moment no va voler que aquesta pel•lícula s'exhibís he de respectar la seva decisió", explica.
"Ens faria riure"
El Sant va morir el 1984, però la seva imatge de campió de la justícia i lluitador net i honest preval fins ara.
El 1968 Rodolfo Guzmán, el seu nom real, es va associar amb Cinematográfica Calderón per produir set pel•lícules.
Una d'elles, El Tresor de Dràcula, és l'eix de l'actual polèmica. La història narra com el lluitador derrota el mític personatge i el seu seguici de belles vampiresses, les quals apareixen en el film amb vestits de bany i d’altra roba provocativa.
El propietari de la productora, Guillermo Calderón, li va proposar al seu soci fer una versió "per a adults" d'aquesta pel•lícula on les companyes del vampir apareguessin en topless, però el Sant es va oposar.
I no és que s'espantés o tingués prejudicis morals, explica el seu fill, sinó que a l'Emmascarat de Plata se'l considerava un exemple per als nens mexicans.
"Ara mateix el 2011 potser ens donaria riure veure els pits de les dones, apareixen en els quioscos de diaris. Però el 1968 eren escenes fortes per a aquest temps", explica el fill del Sant.
"Només curiositat"
D'amagat del lluitador el productor Calderón va decidir filmar uns minuts amb les vampiresses mig nues, que es van incorporar al film original. El lluitador no apareix en les preses.
Mèxic. La nova versió es va anomenar El Vampir i el sexe, i segons una versió no confirmada es va exhibir en alguns cinemes de Centreamèrica, Europa i el Carib.
Però a Mèxic va romandre sense estrenar, com a part d'un acord personal entre Calderón i el lluitador.
Durant 40 anys la versió que hi havia una pel•lícula per a adults del Sant va córrer entre intel•lectuals, cineastes i periodistes especialitzats en espectacles.
Alguns fins i tot van afirmar que mai va ser filmada, perquè ningú a Mèxic l'havia vist.
Fa dos anys una néta de Calderón, Viviana García, va trobar tres còpies deteriorades i amb empremtes d'haver-se exhibit diverses vegades.
Els rotllos van ser restaurats a la Filmoteca de la UNAM i pels organitzadors del Festival de Cinema de Guadalajara, on pretenia exhibir-se.
Iván Trujillo, director del Festival, rebutja que la nova versió danyi la imatge del Sant."Jo discrepo. Això no és més que la curiositat de veure una nova versió com passa en altres pel lícules", diu a la BBC World.
Segueix el mite
L'empresa cinematogràfica insisteix que el Vampir i el sexe és una versió alternativa a la filmada el 1968 pel Sant, amb un guió molt semblant a l'original.
La pel•lícula és "un document històric" que va ser preparat per exhibir-se"sense ànim de lucre", assenyala la productora en un comunicat.
Mentrestant, encara hi ha possibilitats que la pel•lícula sigui exhibida. El fill del Sant i els directius de Cinematogràfica Calderón pretenen reunir-se per aclarir el tema.
També, de passada, el fill del Sant aprofitarà per veure el film, cosa que fins ara només unes quantes persones han aconseguit fer. Les vampiresses que van lluitar contra el Sant, i els seus pits al descobert, segueixen en el misteri.